Krönikan ni alla har väntat på

Okej här kommer den krönikan som slår alla andra med häpnad. Hoppas att alla tar det med glimten i ögat. Jag hoppas att jag kan bidra till en del skratt och nostalgi. Ser ni något som inte borde vara med eller har ni synpunkter hör av er i kommentarer;

Mycket Nöje;

All-in; Peppe måste ha slagit någon form av rekord under året. Under vissa perioder kunde inte Peppe vinna en all-in- Trots att karln tamejfan ledde i stort sett alla och var 70/30 favorit i alla fall hälften av dem så lyckades motståndaren få in någon av sina 3 outs. Hoppas det går bättre 2009 Peppe.

Anklagelse; "Va är det för jävla tattarpolare du har" Malms skor försvann efter en oerhört blöt kväll i Uppsala och dom misstänkta ansågs först vara lägenhetsinnehavarens kompisar


Artist;
Ara Abrahamian (stavning?). Oerhört häftigt att protestera mot något och dessutom göra det på den allra heligaste av platser nämligen på prisutdelningen i OS. All respekt till Ara och man hoppas ju verkligen att karln håller ut till OS i London 2012 så att han får vinna en guldmedalj.


Besvikelse;
Att jag efter långt tid av dominans till slut under årets sista dagar torskade i på Singstar med Billy Joels
"Uptown girl". Detta mitt allra heligaste paradnummer fick stå sig under en väldigt lång tid.


Chef;
"Flingan" ja han kallas faktiskt så min chef på turistbyrån. Mannen som äter mest glass och betalar för minst.


Citat;
Det finns en del att välja på här kommer topp 5;


"Jag skulle precis trycka in den"

" Nu tar du hit en stor stark annars blir det blod"

"Stolpe va?"

"Fan Amy diamond börjar växa till sig"

"Ser jag dig i Solna nu ikväll ska jag se till så att du hamnar på häktet"

Domarskandal; Malkin var helt fri, målvakten köpte korv och superryssen ska bara lyfta in pucken i tom kasse. Då kommer "yxningen". Horribelt är bara förnamnet. Sveriges två mest destruktiva NHL spelare (Wester och Palm) lyckades sedan med helt sjuka portioner tur att vinna matchen mot Wikegårds två adepter (Jag och Malm)


Dörr;
Dörren på toaletten på krogen Valand i Göteborg. En ursinnig David "Skyttekungen" Palm slog den sönder och samman, innan det ville han fightas med Britney Spears livvakt. Grattis Palm.


Entourage;
Som jag har väntat på denna världens bästa series återkomst och i september var det så dags igen för E, Vince, Drama och Turtle och Ari att förgylla mina måndagar. Nu väntar vi bara på säsong 6.


Examen;
Jag fick till slut min efterlängtade Pol. Kand i statsvetenskap. Johanna blev färdig med sin utbildning och kan numera titulera sig sjäv sjuksköterska. Grattis.


Falsk marknadsföring;
Peppe var självutnämnd bartender på midsommar och hade en diger drinklista en av kvällens storsäljare visade sig vara en "Zlatan" Vid den nivå som i folkmun kallas för salongsberusad beslutade jag mig för att pröva en av dessa "Zlatans" dock saknades vissa ingredienser vilket gjorde att drinken inte riktigt nådde Zlatan-klass Peppe visade sig dock inte nödbedd utan kom snabbt på ett nytt namn; Markus Rosenberg.


Fest;
Spritfesten vol 2. Det har förkommit en tidigare upplaga av den s k "spritfesten" resultatet den gången blev en otrolig fylla, ett par jack i ansiktet och en chef som bevittnade allting. Förväntningarna på den vol 2 var därför enorma och som dom infriades. Kvällen avslutades med att Palm löpte ner mot VLT- huset (dyngrak), jag gick ut och...ja...mådde inte så bra medan Karl Robin avslutade kvällen med att knalla runt i bara skinnet i sin lägenhet. Andra minnesvärda ögonblick är när Herr Bohlin visade sina boxningsskills och när herr Fasth skulle beställa en taxi till "ett sällskap". Ett stort tack i det här sammanhanget går till Herr Kohlin som under dessa tillställningar oftast haft bjudarvästen på sig och man kan säga att det är hans känningar på BMB som till stor del ligger till grunden för mina respektive fyllor. Spritfesten vol 2 fick sedan en liten uppföljare under hösten under Svenska Superligans speluppehåll. Resultatet: I stort sett detsamma. Fylla och en svarttaxi som inte gick att betala med kort.


Filip och Fredrik;
Borde bli Fredrik och Filip kan tyckas men här väljer jag istället att framhålla tv6 duo och Fredrik och Filip "look- a -likes" Erik och Mackan. Här nedan följer ett klipp från programmet "Erik och Mackan hela och rena" lyssna speciellt efter när Erik anser att det finns många bra bilmodeller och den tyska tantens vägbeskrivning. http://se.youtube.com/watch?v=tYjWlLb9cvo


Fylleslag;
En lägenhet i Uppsala, 4 f d lumparpolare ett gäng tokiga masar och en del sprit där har ni ingredienserna i årets värsta fylla. Man vet att man har vart bra packad när man vaknar med kläderna på i ett rum med tre andra och ingen har en jävla aning om vad som hände dagen innan.


Ge mig en öl;
Palm ville först ha en cider, han fick en Heineken. Den andra gången jag erbjöd mig att bjuda på något garderade sig den gode Palm med orden;

        Jag vill inte ha nån jävla öl.

Lugnt och smidigt hängde jag mig över bardisken fångade bartenderns uppmärksamhet och yttrade de numera klassiska orden.

         Två Henineken tack.

Av någon underlig anledning vill Palm inte längre att jag ska bjuda honom på något.


Hypokondriker;
Peppe bröt armen på midsommarafton, trodde han det visade sig, precis som alla redan insett inte vara så farligt.
 

Innebandymatch; Tog plats i Västertorpshallen och på ena sidan stod Älvsjö och på den andra stod "laget från landet" KAIS Mora Mets. Matchen hade allt: En målvakt som drack cola, en back från Sura som nästan fick hänga en kasse, en sen vändning och lyckliga autografjägare.


Jag vill inte titta på melodifestivalen;
Pidda vågade vägra melodifestivalen under sommarens re-union hemma hos den f d blogg favoriten "Ekan" istället körde Pidda, som vid denna tidpunkt på kvällen halsade jäger youtube-klipp med det brittiska bandet Cocksparrer.

Konversation; Tre unga män diskuterar Pia Sundhages ev. förehavanden;     
- Jag tror dom använder en dubbel-dildo         ´
- Eller en strap-on
- Jag ser att nu leder Skellefteå Elitserien.

Det ska sägas att det är, från flera av varandra oberoende källor bekräftat att Pia Sundhage är lesbisk.


Leading Line;
I hockey brukar man prata om leading line dvs. en kedja som leder laget. Under slutet av året fick det ordet också en ny innebörd. Innebandy tre mot tre på hemmaplan i Sura och jag, Bark och Boris (Han kallas egentligen bara det han heter något annat, se bokstaven Q) var lite av en leading line när vi b la krossade målrekordet och vann med förkrossande 13-4.


Mest besvikna; Jag tillbringade en weekend på Sveriges framsida och under en av taxiresorna från campingen in till stan träffade Bark på en taxichaffis som kanske var mindre nöjd med att ha just Bark som kund. Bark som den infödde suring han är fick genast en släng av lokalpatriotism. Han undrade naturligtvis om taxichaffisen visste vilka "Sura- Pelle" och Tommy Salo är, båda två har alltså spelat i Frölunda. Chaufförens svar;
- "Du grabben avenyn ligger ditåt"

Miss; AIK - Kalmar på Råsunda i den allsvenska premiären. Det står 0-0 och vi spelar på tilläggstid. Jag har satsat 750kr på AIK seger och AIK får en frispark. Efter en turlig studs landar bollen framför fötterna på Ivan Obolo som bara ska raka in bollen men han lyckas att skjuta bollen nästan ända upp till mig och Palm som sitter på södra övre.


Nej; Det är sommar, biran är på kylning. Det är fotbolls EM, det ska grillas Det står 1-1 Zlatan är kung. Zlatan kvitterar, han går ut, han hyllas. Markus Rosenberg kommer in, kul för Markus. Fansen sjunger. Lång boll. Petter Hansson chansar. Villa. En touch och sen 2-1 Spanien. Poängen hade inte gjort speciellt stor skillnad men det kändes som sommarens stora anti- klimax.


Oflyt; Palm hade alla sina sista pengar på Linköping och Pixbo med typ en minut kvar leder Pixbo med 4-1 segern är nära. Palm sitter och funderar på vad han ska göra med pengarna, då chockvänder Mullsjö och hänger in tre snabba. Tack och god natt.


Ord; Två unga innebandy- profiler från "Vässan" diskuterade sig under sommaren fram till vad dom helst ville vara, detta fick bara sammanfattas genom ett enda ord. Ordet de båda innebandyspelarna kom fram till blev "Burlesk" Här följer wikipedias definition av ordet; "Sexigt sofistikerad"


Prestation; Virsbo- Johan. Min namne och tillika f d klasskamrat åkte till Paralympics som debutant och kom hem med en silvermedalj, efter att ha slagit världsettan i semin. Efter detta har priserna haglat över Virsbos store son och vem vet kanske får vi se Johan på idrottsgalan sittandes bredvid prinsessan Madelene. Stort grattis till Johan Andersson från Johan Andersson.


Quang; Jag är en av få som kan stoltsera med att ha en kompis vars förnamn börjar på Q, tur det för annars hade årets krönika tyvärr inte blivit komplett.


Ramsa; Förutom de mest klassiska fotboll/hockey ramsorna under året är det en annan som har fastnat, bakgrunden till denna ramsa ska jag be att få återkomma till, eller rättare sagt jag bollar över till min egen Björn Hellberg: Jonas Malm. Ramsan går som följer;

"Oooooo knulla alla brudar"

Som sagt det är alltså inte jag som är upphovsmannen till den här ramsan utan en tjej som firma Malm/Wester har en koppling till. Tjejen i fråga sjöng den tillsammans med Wester, vad denne man gjorde på Peace and Love i Borlänge är dock fortfarande okänt.


Stöld; Jag vet inte om Björn Gustavsson gör det som en hyllning men efter att ha sett detta klipp kan vi väl i alla fall slå fast att originalet är typ 100 gånger bättre; http://se.youtube.com/watch?v=DVAfFG2BMtM


Sågning; Få gånger i mitt 23-åriga liv har jag blivit kallad dum-i-huvudet och verkligen känt att "fan det ligger en poäng i vad du säger". Men efter en sommarnatt på BMB så kan jag med handen på hjärtat säga att; Fia du hade nog rätt.


Tavla; Det finns många att välja på, det gör det. Förmodligen har jag stått för 99,99 % av dem själv men jag väljer ändå, ödmjuk som jag är att plocka fram en annan. Jag tillbringade alltså mitt sommarjobb på Turistbyrån i Surahammar. Lisa min kollega (som fick utmärkelsen årets turistvärd) hade dock inga större problem med detta ärans uppdrag, det blev snarare tvärtom Lisa hade en, för att uttrycka det i klartext väldans massa att anmärka på mitt sätt att driva turistbyrå. Det ska sägas att hon även hade rätt i de allra flesta fallen, all heder till henne. Därför vill jag också ta tillfället i akt att berätta om när Lisa förstörde flaggstången på turistbyrån eller rättare sagt hon förstörde repen till flaggan så att jag tvingade ringa och påpeka detta för kommunen. Om det är någon från kommunen som läser detta och som på fullaste allvar tror att det var jag som förstörde flaggstången vill jag bara säga att ni har fel.


"Toppa formen på en torsdag." Det går bara man vill tillräckligt mycket. Allt som behövdes var en vinare och en torsdag i rikets andra stad.


Turistvärd; Det fanns två stycken att välja på och här är jag oerhört storsint och ger bort den här utmärkelsen till min kollega Lisa trots att hon lyckades med konsttycket att förstöra en flaggstång.


Uppgörelse; Jag och Bark inledde det nya året med att göra upp angående oförrätter mot min familj. Länge såg det ut som att jag skulle avgå med segern men Bark hade tyngden på sin sida.


Värsta; Är det faktum att jag på vissa bloggar har blivit beskylld för att bli nekad inträde på krogen på grund av att jag skulle ha bedömts som taskigt klädd. Jag vill å det kraftigaste dementera detta.


Wester; Den enda jag känner som börjar på W väldigt enkelt uttryckt. Årets Wester helt enkelt. Vill ni ha ett tacktal? Jag ska be att få återkomma.


X; Jag har absolut ingenting att skriva i denna kategori så jag lämnar denna i händerna på er läsare. Har ni någon kategori som ni anser bör vara med? Dumpa av den i kommentarer.  


Youtube; drunk lithuanian: http://se.youtube.com/watch?v=t62bHEEs4GA



Zigenare; Utmärkelsen ni alla har väntat på. Det fanns bara en enda nominerad och inte helt otippat går priset som årets zigenare till DAVID PALM och motiveringen lyder. För ett gediget sökande efter monetära medel på ett sätt som endast kan liknas vid tiggeri.


Återseende; Malm, Wester, Kihlström mina f d lumparpolare. Kristian, Robban och Johannes och övriga hårt arbetande studenter i staden Sundsvall.


Ät gott; En restaurang vid Fridhemsplan med det tydligaste av namn nämligen Ät Gott. Där spenderade jag, Palm och Peter kanske 45 minuter en lördagskväll i maj under dessa 45 minuter hann följande inträffa;


1.En alkis välte sin stol varpå han ramlade och slog sig sönder och samman på trottoaren

2.Det började brinna vid ett av restaurangens bord.

3.En annan av gästerna hotade att sänka bartendern om han inte fick göra en sista beställning.


Överskattade; Anna Brolin. Den här kategorin kommer endast att intressera de av mina läsare som är fotbollsintresserade och som får in tv4 sport på sin tv. Programmet i fråga heter alltså Anna Brolins la liga och brukar ta plats strax före någon av de spanska matcherna. Anna får (eftersom hon är den enda kvinna som bevakar den spanska fotbollen) intervjua världsstjärnor från de stora klubbarna, de kan vara så att de vill ligga med henne men detta är endast spekulationer. De tråkiga är att intervjuerna som skulle kunna vara väldigt intressanta för oss som gillar fotboll är helt odugligt utförda och frågorna handlar ALLTID om Zlatan.


Överraskning; Att den gamle stabile mittbacken kunde gå och bli "skyttekungen" med hela blogg- Sverige trodde väl ingen.



Som sagt hoppas ingen tar illa upp och att 2009 blir ett kanon år, främst för mig men också för er. Vi hörs 2009 (skulle ha publicerat detta på nyårsafton me



 


Kommentarer
Postat av: Malmen

Underbart! Tack för ett bra år grabben!

2009-01-02 @ 18:37:59
Postat av: Ing-marie Ohldin

Jag såg dig utanför krogen den där kvällen Johan, och du kan inte på allvar påstå att du var snyggt klädd! Såg ut som nånting du lånat utav Kjell Andersson..

2009-01-02 @ 19:16:10
Postat av: Johan

Jag är rätt säker på vem som gömmer sig bakom "Ing-marie" och jag vill bara påpeka att min hemkunskapslärare hette Inga-Lill.



Malm >> Tack detsamma.

2009-01-02 @ 23:33:23
Postat av: Ing-marie Ohldin

Hemkunskapslärare? vad pratar du om?

2009-01-02 @ 23:54:50
Postat av: Malmen

Från vilkas läppar ( och i vilka sammahang ) kommer citaten?

2009-01-03 @ 11:35:09
Postat av: Johan

Malm >> Vissa är av ja vad ska man säga...känslig natur. Men jag kan ta alla utom 1;an.



2; Alkis på "ät gott" som inte fick göra en sista beställning

3; Peppe när han spelar innebandy. Inte ett skott sitter enligt Peppe.

4; Allas vår egen "Punsch- Wester"

5; Polisen, Max Solna Centrum efter vårderbyt. Tydligen var det mig och Tobey som de letade efter.

2009-01-03 @ 14:45:02
Postat av: Ing-marie Ohldin

Kladdkaka



10-12 bitar



Ingredienser:

100g smör

1½ dl vetemjöl

4 msk kakao

1½ tsk vanilinsocker

2 ägg

3 dl socker



Sätt på ugnen på 175°. Låt smöret smälta i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. tillsätt de övriga ingredienserna och rör om tills allt är välblandat.



Häll smeten i en smord form, gärna med löstagbar botten. Grädda i ugnen 30-35 min. kakan blir låg och skall vara lite kladdig i mitten.



Lägg tårtan på serveringsfat. Pudra över med florsocker.



Serveras med lite vispad grädde, men går bra utan också.

2009-01-03 @ 15:21:17
Postat av: Wester

Malm söp bort sin mobil i lördags, det kan du ha med i nästa årskrönika :D

2009-01-06 @ 22:40:48
Postat av: Johan

Jag måste få detta bekräftat först.

2009-01-08 @ 16:01:45
Postat av: Wester

Testa ring hans mobil så får du det bekräftat!! =)

2009-01-08 @ 17:24:45
Postat av: Malmen

Mobilen borta och kontot har jag ännu inte vågat kolla in. Ja 2009 kunde knappast ha börjat blötare. Efter en sofistikerad nyårsafton kastade man sig huvudlöst in i demonernas värld.



Reflektioner från förra helgen:

O´learys bira är fan oduglig. Har man Spendrups på fat ska den fan delas ut gratis över disken.

Dock stjärna i kanten för bartendern som otaliga ggr "höftade" i ett par kraftiga "åttor".



Wester blir om möjligt ännu mer dryg i samma takt som han får i sig sprit. Han tog det som ett hån när jag tyckte att han skulle börja tänka på refrängen. Han lät istället vakten kasta ut honom fåtalet minuter senare:)



Tillägg: jag har nu tiggt till mig en ny tfn på jobbet så det är bara för alla återuppta ringandet, samma gamla vanliga nr.

2009-01-08 @ 22:04:11
Postat av: Malmen

Fan jag skrev typ världens längsta inlägg, men det kom inte med. Finns det någon gräns för antal ord?



Jag kan med stor sorg bekräfta "mobilryktet". Mycket tung kväll och kontot har jag ännu inte samlat mod att titta till. Att notan hamnar över 1500 är ingen högoddsare.



Har skaffat ny mobil nu, samma gamla vanliga nr.

2009-01-08 @ 22:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0